For Better Performance Please Use Chrome or Firefox Web Browser

شناسایی روغن زیتون تقلبی با نانوبرچسب مغناطیسی

محققان سوئیسی نانوبرچسب ایمنی ساخته‌اند که می‌توان آن را به روغن زیتون اضافه کرد. با این کار امکان شناسایی روغن اصل از روغن تقلبی فراهم می‌شود.

چگونه می‌توان مطمئن بود که روغن زیتون گرانقیمتی که خریداری کرده‌اید تقلبی نیست؟ چگونه می‌توان روغن مرغوب را از روغن تقلبی شناسایی کرد؟ یک گروه تحقیقاتی از کشور سوئیس با ساخت برچسب نامرئی موفق به انجام این کار شده است. در این برچسب از ذرات دی‌ان‌ای مغناطیسی کپسوله شده در سیلیکا استفاده شده که به روغن زیتون اضافه می‌شود.
تنها با چند گرم از این ماده می‌تواند تمام روغن زیتون‌های تولید شده در ایتالیا را برچسب‌زنی کرد. در صورت برخورد با روغن مشکوک، مقدار کمی از آن آنالیز شده و با روغن اصلی مقایسه می‌شود.
برچسب‌های ضد جعل برای مواد غذایی در سراسر جهان مورد نیاز است. تنها در دو علمیات شناسایی که در ماه‌های دسامبر 2013 و ژانویه 2014 توسط اینترپل و یوروپل انجام شد، بالغ بر 1200 تن مواد غذایی و 430000 لیتر نوشیدنی تقلبی کشف شد. براساس گزارشات رسمی، این تجارت غیرقانونی توسط مجرمین سازمان‌یافته انجام می‌شود که سالانه میلیون‌ها دلار سود را برای این گروه‌ها دربر دارد. در میان مواد غذایی کشف شده بیش از 131000 لیتر روغن و سرکه وجود داشته است.
برچسب‌های ضد جعل نه تنها غیرقابل مشاهده با چشم غیرمسلح هستند بلکه ایمن، ارزان و قابل اعتماد بوده و به سادگی قابل شناسایی هستند. پژوهشگران مرکز ETH زوریخ از رشته‌های دی‌ان‌ای برای ساخت این برچسب‌ها استفاده کردند. دی‌ان‌ای‌ها به دلیل عدم امکان اصلاح خود و حساسیت به مواد شیمیایی، در برابر نوسانات نور و گرما، ضعفیف هستند. بنابراین محققان آن‌ها را درون پوسته‌ای سیلیکایی قرار دادند. این پوشش، دی‌ان‌ای را از گزند آسیب‌های محیطی مصون می‌دارد به طوری که با ایجاد سدی در برابر عوامل محیطی، دی‌ان‌ای را کاملاً قرنطینه می‌کند. برای این که بتوان این نانوساختار را از روغن بیرون کشید، محققان از ترفند ساده‌ای استفاده کردند؛ آن‌ها به این برچسب، نانوذرات اکسید آهن اضافه کردند.
نتایج نشان می‌دهد که این برچسب بدون این که دیده شود به راحتی درون روغن پراکنده می‌شود، این برچسب‌ها در برابر گرما مقاوم بوده وتغییر نمی‌کنند. رشته‌های دی‌ان‌ای را می‌توان با محلول فلوئوردار بازیافت و با استفاده از PCR تکثیر کرد. سپس با دستورالعمل ساده‌ای می‌توان رشته‌های دی‌ان‌ای را شناسایی کرد. هزینه‌ی این برچسب‌زنی در حدود 0.002 سنت برای هر لیتر است.

تحت نظارت وف ایرانی